SERVICII WEB
Internetul iti creeaza posibilitatea de a gasi mai mult ca niciodata informatii despre clienti si concurenta. Mai mult decat atat, ei pot sa afle mai multe despre firma ta. Avantajul e-mail-ului si accesibilitatea website-urilor inseamna ca oricare dintre noi are mai putine sanse sa fie ignorat.
Expertii in marketingul electronic sunt de acord, in general, ca secretul unui succes online este marketingul din perspectiva utilizatorului. Aceasta inseamna ca in loc sa incepi de la ce faci si cum faci, trebuie sa incepi de la dorintele clientului.
E-marketingui si cei patru P
Marketingul este deseori subdivizat in ceea ce specialistii denumesc "cei patru P": produsul, pretul, pozita si promovarea. Pentru a intelege intreaga semnificatie a Internetului in acest context, este util a reevalua cei patru "P" din perspectiva marketingului electronic.
Produsul
Specialistii in marketing electronic trebuie sa se gandeasca la diferitii factori asociati cu produsele pe care le comercializeaza. Unul dintre factorii cei mai evidenti este ca produsul nu poate fi vazut sau atins de catre cumparator, precum se intampla in lumea reala. Asa se explica de ce produse precum CD-uri, carti si calculatoare s-au vandut dintotdeauna mai bine decat produsele alimentare si imbracamintea.
Un alt factor, chiar mai important, care trebuie luat in considerare, este cum sa integrezi produsele intr-un continut folositor. Multi dintre expertii Internetului vorbesc despre "produsul informaţie". Prin aceasta expresie se inteleg metode de sporire a valorii produsului prin oferirea de informatii relevante si exclusive despre acesta.
Pretul
Exista multe situatii online cand Internetul preseaza scaderea preturilor. Internetul creste sansa cumpararii comparative. In anumite cazuri chiar poate permite cumparatorilor sa-si stabileasca singuri preturile.
Un alt factor care trebuie luat in considerare este acela ca a cumpara la preturi mai mici implica un risc minim din partea utilizatorilor Internetului. Astfel, ei vor fi incurajati sa-si faca primele cumparaturi de pe un website. Pretul este un factor important in atragerea utilizatorilor catre cumpararea de produse online. Dar nu este deloc singurul. Site-urile care furnizeaza informatii utile si interactiune bilaterala au tendinţa de a atrage mai multi cumparatori. Si aceasta chiar daca preturile lor nu sunt cele mai scazute.
Pozitia in Internet
In lumea reala, localizarea este deseori vazuta ca un factor de marketing extrem de important. Magazinul tau este bine amplasat sau biroul tau are o adresa prestigioasa (se afla in centrul orasului). Acest fapt poate avea cu siguranta efect asupra reusitei in materie de marketing. Pe de alta parte, pe Internet adresa reala unde iti desfasori activitatea devine aproape irelevanta. Oriunde te-ai stabili esti capabil sa ajungi la oameni din intreaga lume. Cu toate ca limitarile geografice sunt practic eliminate, diferentele culturale raman. De exemplu, daca ai in vedere o audienta internationala, trebuie sa iei in seama optiunile privind limba utilizata. De asemenea, este necesar sa ai pe site-ul tau un convertor valutar (care sa-l ajute pe vizitator la calcularea pretului produselor in functie de moneda din tara sa).
Promovarea pe Internet
Internetul iti permite sa-ti promovezi personal afacerea. Decat sa te bazezi pe reclama sau pe presa sa-ti transmiti mesajele, mai bine comunici direct cu publicul tau de piata. Internetul este un mediu de tip "extragere", mai degraba decat unul de tip "introducere". Astfel, reclama platită nu este deseori la fel de eficienta ca metodele de marketing gratuite. Acestea ar fi prezentarile in motoarele de cautare sau contributiile grupului de discutii.
Una dintre cele mai eficiente forme de promovare online este cea orala, cunoscuta sub numele de "marketing viral". Cum pietele pe Internet sunt interconectate, publicitatea pozitiva (sau negativa) se poate propaga cu o viteza incredibila. Aceasta inseamna ca mesajul promotional trebuie sa fie intotdeauna in concordanta cu si de preferinta sa incorporeze punctul de vedere al pietei. Este daca doriti atentia pe care trebuie s-o manifest fata de client, tratarea acestuia cu respectul cuvenit.